همچون رسیس پایدار و استوار باشید.
نشانی: کرج - کمالشهر - نرسیده به پلیس راه - بن بست لاله - پلاک ۱۶
02634900043

سرویس های دوره ای و نگهداری از آسانسور

سرویس های دوره ای و نگهداری از آسانسور

سرویس های دوره ای و نگهداری از آسانسور ها یکی از مهمترین دلایل اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور در تهران توجه به ایمنی بیشتر و سلامت جان مسافران آن است. بطوریکه در حال حاضر تقریبا تمامی ساختمان‌های ۳ طبقه به بالا به استفاده از آسانسور ملزم هستند، طبیعتا وجود یک وسیله‌ی برقی نیاز به نگهداری همچنین تعمیر دارد. در سالیان قبل عدم بی توجهی به این موضوع مسبب بروز خطر شده و چندین نفر جان خود را از دست داده اند. پس از پیگیری این حوادث متوجه شده اند این اتفاقات رابطه مستقیمی با سرویس و نگهداری آسانسور دارد. با توجه به این خسارات، اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور در تهران به صورت ماهیانه بصورت قانونی وضع شد که لزوما از طریق یک شرکت معتبر انجام گیرد.

از موارد دیگر جهت اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور این است که تمام دستگاه‌ها و سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند باید مورد بازبینی و یا بازرسی ماهیانه قرار گیرد و با تشخیص به موقع مشکل و عیب یابی فنی دستگاه می توان از خرابی دستگاه جلوگیری کرد. همچنین با انجام این کار معمولا با تعویض یک قطعه فرسوده، علاوه بر ایمنی از بروز هزینه‌های بیشتر نیز جلوگیری شده و نهایتا طول عمر بالابر را افزایش می‌دهد. تعمیر به موقع آسانسور توسط افراد ماهر یا آموزش دیده، بررسی قطعات همچنین نظارت کلی بر عملکرد آن را سرویس و نگهداری آسانسور گویند. از لحاظ قانونی و فنی هر بالابری بایستی ماهیانه توسط استادکار ماهر و مجرب سرویس شود.

سرویسکار آسانسور ، شخصی است که با دانش و تجربه کافی در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور، ماهانه این امر را بر عهده می گیرد. بهتر است از سرویسکار غیرشرکتی در این موارد استفاده نشود چراکه شرکتهای معتبر با عقد قرارداد می‌توانند این مسئولیت را مطمئن تر برعهده بگیرند. همچنین در صورت بروز مشکل یا حادثه ای به راحتی می توانید از طریق قانونی پیگیری کنید.

مدت زمانی که آسانسور را سرویس کنیم؟

هیچ چیزی مادام العمر دوام ندارد ، حتی آسانسور شما. فرسودگی و پارگی اجزای آسانسور ناشی از استفاده منظم سرانجام بر عملکرد و راندمان آسانسور تاثیر می گذارد. متوسط طول عمر آسانسورها حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است که در این مرحله بسیاری از کارشناسان خدمات نوسازی را توصیه می کنند. آیا شما می دانید که مدت زمان سرویس آسانسور کی است ؟! در اینباره سه موضوع را باید در نظر بگیرید :

طول عمر اجزای آسانسور بیشتر ۱۵ سال باشد

معمول است که بخواهید تا حد امکان از تجهیزات آسانسور حداکثر استفاده را ببرید. تجهیزات آسانسور منسوخ شده می تواند خطرات ایمنی را برای سرنشینان ایجاد کند. اجزای ناقص و خراب ، درب های غیر قابل اطمینان و سایر موارد به ظاهر کوچک مشکلات بسیار جدی ایجاد می کنند. نوسازی آسانسورها هر ۱۵ الی ۲۰ سال بهترین راه برای به حداقل رساندن این خطرات است. علاوه بر این با افزایش سن تجهیزات آسانسور ، منسوخ شدن تجهیزات موضوع مهمی محسوب می شود زیرا دستیابی به قطعات و تجهیزات تعویض شده دشوارتر خواهد بود.

خرابی و ایرادات مداوم آسانسورها

آسانسور شما هر چند وقت یکبار خراب می شود ؟ هر سه ماه ؟ هر شش ماه ؟ اگر بیشتر از حد معمول برای تعمیر و سرویس آسانسور خود با شرکت های خدماتی تماس گرفته اید ، ممکن است زمان نوسازی آسانسور شما فرا رسیده باشد.

افزایش هزینه سرویس و تعمیر آسانسور

هزینه های سرویس دوره ای آسانسور ساختمان خود را محاسبه کنید. غالبا مدیران ساختمان می دانند که در صورت مدرن سازی تجهیزات خود ، در هزینه های بیشتری صرفه جویی می شود. هرگز نگذارید ترس از هزینه های خدمات ، مانع از داشتن تجهیزات ایمن و کارآمد شود.

مراحل سرویس و نگهداری آسانسور:

  • سرویس موتورخانه
  • نظارت بر عملکرد موتورها
  • بررسی چاهک آسانسور
  • سرویس کابین آسانسور
  • نظارت بر عملکرد درب‌های هر طبقه

بازه ی زمانی سرویس آسانسور:

  • سرویس ماهیانه
  • سه ماه یکبار
  • هر سال یکبار

مشکلات احتمالی که هنگام سرویس و نگهداری آسانسور باید به آنها دقت شود:

  • ولتاژ برق
  • مقدار ارتفاع
  • اندازه ی سرعت
  • کنترل درب‌ها
  • تعیین ظرفیت
  • مکان قرارگیری بالابر

بصورت بهینه جهت سرویس و نگهداری از آسانسور چه مواردی را باید بررسی شود:

  1. تغییرات ناگهانی در ولتاژ: قطع شدن پیاپی برق و افت فشار برق باعث می شود که قطعاتی از دستگاه خراب و دچار مشکل گردد، در این صورت نیاز به یک بررسی و سرویس کامل دارد، تا بتواند به کارایی مطلوب برسد.
  2. توجه به ظرفیت کابین: هر بالابر دارای ظرفیت مشخصی است که گاهی استفاده بیش از حد ظرفیت ممکن است باعث بروز مشکل می گردد.
  3. جلوگیری از فشار به درب‌ها
  4. تعویض قطعات فرسوده
  5. بکارگیری از تجهیزات با کیفیت و ایمن
  6. قرارداد با یک شرکت معتبر جهت سرویس آسانسور ماهیانه

جهت سرویس باید با تجهیزات کارشناسانه کلیه موارد را چک کنند. تجهیزاتی که برای این امر مورد نیاز است: فشارسنج، مولتی متر، آمپرمتر و سایر تجهیزات تخصصی مرتبط همچنین کارشناس مربوطه باید سیم کشی برق، جعبه های کنترل و مدارهای الکتریکی را با این دستگاه ها مورد آزمایش قرار دهد.

نگهداری و سرویس آسانسور به دو صورت انجام می گیرد:

  • PM
  • EM
  • معنای PM در سرویس و نگهداری آسانسور :
  • شرکت طرف قرارداد متعهد می شود که به صورت ماهانه سرویسکار متخصص خود را برای سرویس آسانسور ماهیانه به محل مورد نظر اعزام کند. نیروی اعزام شده به محل، تمام قطعات آسانسور را بازرسی می کند همچنین مشکلات آن را برطرف می‌کند. در صورت وجود نقضی در قطعات قبل از بوجود آمدن مشکل جدی همچنین آسیب دیدن قطعات دیگر آن را تعمیر می‌کند. این کار باعث طولانی تر شدن عمر آن می گردد.
  • معنای EM در سرویس و نگهداری آسانسور :
  • هنگام خراب شدن بالابر در صورت نداشتن قرارداد شما با یکی از شرکتهای معتبر و یا با یک سرویسکار تماس می‌گیرید. تعمیرکار مورد نظر بعد از مشخص کردن مشکل آن را برطرف می کند. یعنی به طور موردی رفع خرابی صورت می گیرد. این روش بگونه ای است که ممکن است دوباره دچار مشکل شود و یا ممکن است به قطعات دیگر آسیب وارد شود.

آیا بیمه در قبال نداشتن قرارداد سرویس آسانسور ماهانه ، مسئولیتی دارد؟

بیمه زمانی که فردی دچار حادثه شود ممکن است برای جبران خسارتهای مالی خدماتی انجام دهد که تا‌حدودی جبران خسارت فرد آسیب دیده شود. این حوادث بدلیل عدم ایمنی آسانسورها کم نیستند. حتی اگر بالابر ساختمانی بیمه شده باشد در صورت نداشتن قرارداد اگر حادثه ای رخ دهد بیمه هیچ گونه مسئولیتی را قبول نمی کند.
پس بنابراین در صورت عدم قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر بیمه در مقابل زیان‌های وارد شده به هیچ وجه پاسخگو نمی باشد.

با داشتن یک سرویسکار مجرب و فنی جهت سرویس آسانسور، می‌توان از بوجود آمدن حادثه جلوگیری کرد به عنوان مثال: بعضی از افراد ناشی سیستم شما را پل می‌کنند. (پل کردن به حالتی می‌گویند که یک قطعه سیم کوتاه به دو سر یکی از قطعات مدار بسته و اتصالی کوتاه ایجاد می‌کند.) این کار ممکن است خطرات جبران ناپذیری را بوجود آورد. شما تنها یک شماره از آنها دارید و کسی جوابگوی شما نخواهد بود. ولی افرادی که در استخدام شرکتی معتبر هستند در صورت بروز مشکل موظف هستند تمامی مشکلات را رفع کنند.

اگه کمکی از ما برمیاد پیغام بذارید